In 2017 zijn de toeristische bestedingen in Twente wederom gestegen. In totaal gaven toeristen ruim 180 miljoen euro uit aan overnachtingen, eten & drinken en activiteiten in de regio. Een toename van 13,5 miljoen euro ten opzichte van 2016. Dit blijkt uit publicatie van de Regiomonitor Twente, een onderzoek van MarketingOost en provincie Overijssel.

‘Een pracht resultaat. De doelstelling voor 2017 lag op 3% groei in bestedingen, deze stijging van 8,1% overtreft daarmee alle verwachtingen’. Aldus Quirine ter Haar, merkleider van Twente Marketing.

Stijging buitenlandse bezoekers

Uit de Regiomonitor blijkt dat het totaal aantal overnachtingen in Twente met 8,3% is gestegen naar 3,39 miljoen. De groei in het aantal overnachtingen door buitenlandse bezoekers stijgt daarbij harder dan in de rest van Nederland. ‘Het aantal buitenlandse overnachtingen stijgt met 16%, de gemiddelde stijging in Nederland ligt op 11%. Ruim de helft van de inkomende overnachtingen in Twente komt voor rekening van de Duitse toerist.’ In de afgelopen jaren, is de Duitser de sterkst stijgende nationaliteit. Gevolgd door de Vlaming.

Groei in alle accommodatietypen

Alle typen accommodatie maken een groei door, waarbij de huisjesterreinen met 15% het sterkst groeien. Opvallend is ook dat kampeerterreinen in Twente, in tegenstelling tot het gemiddelde in Nederland, nog steeds een groei doormaken(8%).

Over de Regiomonitor

De Regiomonitor Overijssel vertaalt provinciale cijfers zoals berekend door het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) naar regio’s. Hiervoor wordt aanvullend onderzoek gedaan onder alle toeristische-recreatieve bedrijven in het verzorgingsgebied van MarketingOost. Hierdoor is het marktaandeel van elke regio te bepalen. Het onderzoek wordt aangevuld met cijfers van bedrijven die te klein zijn om bij CBS in beeld te zijn.

De bestedingen volgen uit onderzoek onder zakenreizigers en vakantiegangers, uitgevoerd door Nipo research. De combinatie van deze gegevens vormt de input voor de Regiomonitor Overijssel.

Cijfers in presentatie.

Quote over de aanbieding en een leuke toevoeging is op de feitelijke informatie die in de rest van de tekst staat vermeld.