Woensdag 15 november vond de najaarsbijeenkomst van Twente Marketing plaats. Onder toeziend oog van ruim 170 Twentse ondernemers blikte merkleider Quirine ter Haar terug op 2017, werd er vooruit gekeken naar 2018 en deelde ze de vastgestelde visie 2022 met de aanwezigen.

**Terugblik 2017**

Twente Marketing bestaat 1 jaar. Een jaar waarin belangrijke mijlpalen zijn gerealiseerd. De positionering van Twente met de ‘Tijd Zat, in Twente’ campagne, visie 2022, het uitbrengen van het Typisch Twente magazine, het vernieuwen van de website www.visittwente.nl etc. En als fundament voor de toekomst heeft het Algemeen Bestuur van Regio Twente ingestemd met een jaarlijkse bijdrage van de 14 Twentse gemeenten aan de toeristisch marketing en promotie. Zij trekken hiervoor ruim zes ton per jaar uit. Dat is de overheidsbijdrage voor het vermarkten van toeristisch Twente via de nieuw gelanceerde campagne ‘Tijd zat, in Twente’.

**Doelstellingen 2017**

Tijdens de voorjaarsbijeenkomst op 12 april werden er een aantal doelstellingen voor 2017 gepresenteerd. Dit waren:

– 2% groei in nachten van 3,19m naar 3,25m↵

– 3% groei in bestedingen van € 167m naar € 172M↵

– 300 banen erbij (+1,7%)

Hoewel de cijfers 2017 pas in het voorjaar 2018 bekend worden, geven metingen van het CBS voor de eerste twee kwartalen een groei in overnachtingen in Overijssel aan. Vertalen we de groei naar Twente dan is de voorspelling dat het aantal overnachtingen in Twente het eerste half jaar met 7,3% is gegroeid. Daarbij geeft het CBS aan dat de groei met name gerealiseerd wordt door het stijgende aantal buitenlandse bezoekers, waarbij de Duitser wederom de grootste stijger is.

Naast deze hoofddoelstellingen werden er voor 2017 ook een aantal subdoelstellingen gepresenteerd.

– Online groei van 12.500 naar 35.000 bezoekers per maand (+180%)↵

– Van 16.750 naar 20.000 Facebook volgers (+19,4%)

– Van 8.500 naar 12.000 consumentenadressen (+41%)

Op dit moment is het aantal websitebezoekers per maand bijna 35.000 , is het aantal Facebookvolgers de 20.000 al ruim gepasseerd en zijn er 10.000 nieuwsbriefinschrijvingen, waarvan de verwachting is dat dit aantal nog gaat groeien de komende maand.

Geconcludeerd kan worden dat 2017 een enerverend jaar was met vele mijlpalen.

Visie 2022

Tijdens de bijeenkomst werd de vastgestelde visie 2022 gedeeld met de aanwezigen. Een samenvatting van de visie 2022 vindt u hier.

Vooruitblik 2018

Ook werd er vooruitgekeken naar 2018. De ambities voor 2018 leest u hier.

Marketingpakketten 2018

Tot slot werd er tijdens de bijeenkomst de marketingpakketten 2018 gepresenteerd. Ondernemers in Twente kunnen partner worden van Twente Marketing door het afnemen van een marketingpakket. Hiermee dragen de ondernemers bij aan de promotie van Twente en kunnen ze hun eigen onderneming via verschillende kanalen promoten. Een overzicht van de pakketten vindt u hier.

Kirsten is vanaf 1 maart 2017 al werkzaam als accountmanager Congresregio Twente. In de rol als gebiedsadviseur kan zij de combinatie hierbinnen goed maken.

Kirsten kijkt er naar uit om samen met u te kijken hoe het lokale en regionale aanbod bij kan dragen aan het merk Twente om zo nog meer toeristen naar onze regio te trekken. Bent u een ondernemer in Enschede, Hengelo of Almelo en benieuwd naar de mogelijkheden? Neem contact op met Kirsten via: 06-23468590 of kdenhertog@congresregiotwente.nl

Meer informatie: www.congresregiotwente.nl