Benieuwd naar de cijfers,
plannen en doelgroepen van Twente?

Binnen Twente Marketing speelt het team Kennis & Innovatie van MarketingOost een belangrijke rol op het gebied van kennis, innovatie en productontwikkeling. Het team is de autoriteit op het gebied van kennis & innovatie ten behoeve van effectieve marketing en levert daarmee een onmisbare bijdrage aan de vier B’s (meer bekendheid, meer bezoekers, meer bestedingen, meer banen).

De Regiomonitor van Twente, waarin de resultaten ven de vier B’s van Twente worden weergegeven.

Bent u geïnteresseerd in een bepaald onderzoek? Neemt u dan gerust contact op met uw gebiedsadviseur.

 

Focus doelgroepen Twente

Voor zowel de nationale als de internationale markt maakt Twente Marketing bij de keuze van de focus-doelgroep gebruik van leefstijl segmentatie.

Deze segmentatie geeft ons inzichten in hoe een consument zich oriënteert, welke magazines en kranten hij/zij leest, welke televisieprogramma’s favoriet zijn, hoe zij zich online gedragen, welke tone of voice gebruikt moet worden in de communicatie etc.

Bij de keuze voor de focusdoelgroepen voor Twente op de nationale markt is gebruik gemaakt van het BSR-model voor vrijetijd, een veel gebruikt segmentatiemodel binnen de binnenlandse toeristisch-recreatieve sector. Binnen dit model worden Nederlanders in 7 verschillende segmenten ingedeeld.

Voor de bepaling van de internationale focusdoelgroepen maken we gebruik van de leefstijlsegmentatie van het NBTC.

Nationale markt:
Na overleg met vele ondernemers focust Twente zich de komende periode op de doelgroepen:

Internationale focusdoelgroepen

Voor de Duitse en Vlaamse markt is er één focusdoelgroep te benoemen, te weten de “traditionelen.” 37% van de Belgische bezoekers en 35% van de Duitse bezoeker die Nederland bezoekt, valt onder deze segmentatie.

Kenmerken van deze doelgroep zijn:

  • Rustige vrijetijdsbesteding
  • Houden van wandelen en fietsen
  • Brengen vakantie graag door op platteland en in de natuur
  • Verblijven graag in middenklasse hotel of een vakantiehuisje

Bron: NBTC, Onderzoek inkomend toerisme 2014

Het profiel van de Vlaamse bezoeker

  • Leeftijd: 35 – 64 jaar (71%)
  • De Vlaming wil ‘goed’ reizen, wil het op vakantie even goed hebben als thuis.
  • De Vlaming is een goede besteder, die zonder probleem zijn prorefeuille trekt voor kwaliteit
  • De Vlaming is gevoelig voor kortingen, maar zal het uitgespaarde geld uitgeven aan extra’s
  • Persoonlijk aandacht en een warm welkom worden zeer gewaardeerd
  • Genieten is zeer belangrijk
  • 49% boekt zijn accommodatie rechtstreeks bij de accommodatieverschaffer
  • Piek verblijfsmaanden zijn: april, juli, augustus,
  • Voorkeur accommodaties: hotel of vakantiehuis
  • Gemiddelde besteding € 320,-
  • Top 3 activiteiten:
    • Stadswandeling
    • Fietsen
    • Bar of café bezoek

Bron: NBTC, Holland 2020 , Belgie (2015)

Het profiel van de Duitse bezoeker

  • Leeftijd: 35 – 64 jaar (71%)
  • De Duitser wil actief zijn, plezier hebben en genieten
  • 57% boekt zijn accommodatie rechtstreeks bij de accommodatieverschaffer
  • 37% van de Duitsers boekt de reis 1 tot 3 maanden van te voren
  • Piek verblijfsmaanden zijn: april, juni, juli, augustus, oktober
  • Voorkeur accommodaties: hotel of vakantiehuis
  • Gemiddelde besteding € 443,-
  • Tot 3 activiteiten:
    • Strandwandeling
    • Fietsen
    • Zonnebaden

Bron: NBTC, Holland 2020 , Duitsland (2015)

Als tijd ons kostbaarste bezit is, is Twente de rijkste regio van Nederland